Nostradamus
... een nieuwe visie ...
Laatst bijgewerkt:
12 november 2016
DE VOORSPELLINGEN
ONJUISTE INTERPRETATIES
Napoleon Bonaparte
15 augustus 1769 - 5 mei 1821

De opkomst van Napoleon Bonaparte
Centurie 1, Kwatrijn 60

Veldtocht Sardinië,
22 februari 1793
Centurie 3, Kwatrijn 87

Eerste consul van Frankrijk
Centurie 4, Kwatrijn 54

Grote Sint-Bernhardpas,
mei 1800
Centurie 5, Kwatrijn 20

Inname Milaan
Centurie 3, Kwatrijn 37

Kroning tot keizer van Frankrijk,
2 december 1804
Centurie 8, Kwatrijn 57

Invasie in Rusland, 1812
Centurie 4, Kwatrijn 75

Slag bij Moskou, 1812-1813
Centurie 8, Kwatrijn 85

Verbanning naar Elba,
6 april 1814
Centurie 10, Kwatrijn 24
 
1e Wereldoorlog 1914-1918

Aanleiding tot de
Eerste Wereldoorlog 1914-1918
Centurie 9, Kwatrijn 55

*** UPDATE ***
Oorlogsvoering in de lucht, beide wereldoorlogen
Centurie 1, Kwatrijn 64

*** UPDATE ***
Kerk "St-Gervais-et-St-Protais" geraakt door Parijs-Geschut
29 maart 1918
Centurie 3, Kwatrijn 6
Oorlogsvoering in de lucht
Centurie 1 - Kwatrijn 64

De nuict soleil penseront auois veu,
Quand le pourceau demy homme on verra:
Bruit chant, bataille au ciel batre apperceu,
Et bestes brutes à parler l'on orra.

's Nachts denken de zon gezien te hebben,
Wanneer het half varken-mens daar is:
Als gezang klinkend, strijd, gevechten in de lucht,
En (de) brute beesten (zullen) met elkaar praten.
In het volgende kwatrijn voorspelt Nostradamus met een verbazingwekkend detail de oorlogsvoering in de lucht tijdens zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog. In de Eerste Wereldoorlog waren het niet alleen de dubbeldekkers die voor het eerst vanuit de lucht het vuur konden openen en bommen konden afwerpen, maar ook de enorme luchtschepen, de zeppelins die de troepenbewegingen vanuit de lucht konden gadeslaan en eveneens bommen konden afwerpen:
Regel 1

's Nachts denken de zon gezien te hebben,
Deze regel refereert aan het heldere licht dat telkens door het nachtelijke duister sneed, zowel de zoeklichten als de explosies veroorzaakten hel licht.
Regel 2

Wanneer het half varken-mens daar is:
Regel 3

Geluid, gezang, strijd, gevechten in de lucht,
Regel 4

En men zal brute beesten horen praten.
Hier moet Nostradamus enorm geworsteld hebben om te omschrijven wat hij zag:
Een wezen met een vreemde neus en een gladde schedel van een varken. Dit was een accurate omschrijving (van hoe het er uit zag) van een ademhalingsmasker dat de gevechtspiloten tijdens deze oorlog droegen. Zoals gezegd, het is wat hij zag, piloten met een masker op, waarschijnlijk niet wetende waar dit voor diende.
Niet alleen zag Nostradamus de gebeurtenissen in zijn visioenen maar hij hoorde ook de geluiden ! Hoe vreemd moet het geluid geklonken hebben in vergelijking met het kanonvuur uit zijn eigen tijd ? Ronkende vliegtuigen, oorverdovende explosies van bommen, …
Nostradamus noemt het: ‘Het gezang van de strijd’.
De meest belangrijke vooruitgang in de radiotechniek was de transmissie van spraak in plaats van code, wat weer de elektronenbuis, zoals oscillator en versterker mogelijk maakte. In deze regel ziet Nostradamus dan ook dat de brute beesten (de half varken-mensen oftewel de piloten) met elkaar kunnen communiceren.
Berna 3.5 ton transportwagen met zoeklicht
Demonstratie van de koolstof-booglamp die als zoeklicht werd ingezet bij het opsporen van vijandelijke vliegtuigen en Zeppelins tijdens beide oorlogen
De Eerste Wereldoorlog was één van de bepalende gebeurtenissen van de 20e eeuw. Van 1914-1918 woedde een conflict in een groot deel van de wereld waarbij het grootste deel van Europa, de Verenigde Staten, en een groot deel van het Midden-Oosten betrokken waren.
In termen van technologische geschiedenis was de Eerste Wereldoorlog belangrijk omdat het het debuut betekende van vele nieuwe soorten wapens en was het de eerste grote oorlog waar we na afloop konden "profiteren" van de geboekte vooruitgang in radio-, elektrische kracht- en andere technologieën.
Vanaf het begin waren degenen die bij de oorlog betrokken waren zich ervan bewust dat technologie een cruciale invloed op de uitkomst zou hebben.
In 1915 schreef de Britse admiraal Jacky Fisher: "De oorlog zal worden gewonnen door uitvindingen." Nieuwe wapens, zoals de tank, de zeppelin, gifgas, het vliegtuig, de onderzeeër, en het machinegeweer, verhoogden het aantal slachtoffers, en brachten de oorlog onder de burgerbevolking. De Duitsers beschoten Parijs met een lang afstandskanon (100 kilometer) en Londen werd voor de eerste keer vanuit de lucht door enorme luchtschepen (Zeppelins) gebombardeerd.
Vooral de vooruitgang in de elektrische technologie maakte een enorme impact op de oorlog. Slagschepen konden nu voorzien worden van elektrische signaleringslampen, een elektrisch roer indicator, een elektrisch brandalarm, afstandsbediening vanaf de brug voor de deuren in de schotten, elektrisch bedienbare fluitjes, en het op afstand uitlezen van het waterpeil in de ketels.
Elektrische kracht draaide nu de kanonnen en torentjes en verhoogde de aanvoer van munitie vanuit de magazijnen tot aan de kanonnen.
Zoeklichten, zowel gloeilampen maar vooral de koolstof-boog lampen werden van vitaal belang voor de nachtelijke navigatie, voor de lange afstand signalering overdag en voor het verlichten van de vijandelijke Zeppelins tijdens de nacht.
Een koolstof-booglamp eind jaren 30, zie de koolstofstaaf door het gat in het midden van de lens
Vandaag de dag lijkt een Zeppelin op een grove en primitieve machine. De eerste Zeppelins waren meer dan 530 voet lang, een spinachtig aluminium frame bedekt met linnen, omhoog gehouden door luchtzakken gevuld met het brandbare waterstofgas en voortbewogen door kleine propellers.
Bemanningen bevonden zich onder het luchtschip in gondels. De Zeppelins waren nauwelijks in staat om een snelheid van 50 mph te halen, en dat werd al aanzienlijk minder bij een tegenwind. Maar het luchtschip droeg een grote lading aan bommen mee, veel meer dan een vliegtuig in die tijd mee kon nemen, ongeveer 1,5 ton, vooral brandbommen. Ze waren gevuld met een mengsel van aluminium en ijzer, Thermite geheten, dat bij een inslag met een hevige intensiteit brandde en vuur was toen de meest effectieve manier voor het verspreiden van terreur.
Het is belangrijk om te beseffen dat het idee van het terroriseren van de bevolking vanuit de lucht goed voorbereid was. Het was een tijd waarin een golf van nieuwe technologieën, in eerste instantie bestemd voor goedaardige doeleinden, snel werden toegepast bij het voeren van oorlog. De komst van het vliegtuig en de Zeppelin waren hierbij het meest belangrijk. H.G Wells, toen de schrijver en de vader van de science fiction, kon zich volledig indenken hoe de dood van boven kon komen, door middel van vliegtuigen, luchtschepen of buiten-aardsen.
Bovendien waren de Zeppelins vanwege hun omvang en omdat ze er uit zagen als een enorme bom, visueel erg eng om te zien. Hun traagheid en de stilte waarmee ze door de lucht bewogen maakte het aanzien nog extra dreigend.
Zeppelin aanval op Londen, 1915
Het eerste Duitse strategische bombardement met Zeppelins op Engeland vond plaats in de nacht van 19-20 januari 1915. Zij herhaalden deze invallen meerdere malen in 1915. De meest verwoestende op Londen was in de nacht van 7-8 september 1915, hierbij werden 22 mensen gedood en 87 raakten gewond, verschillende gebouwen werden verwoest.
Een Duitse Zeppelin, klasse L2 in 1913
De bovenstaande radiocommunicatie is vanuit een Lancaster bommenwerper, die een missie boven Duitsland vloog tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De bommenwerper wordt aangevallen door een Duitse jager, de bemanning lijkt in paniek te raken als de vechter hen bezighoudt, en de kapitein op een gegeven moment schreeuwt "Okay, niet allemaal tegelijk schreeuwen!" Uiteindelijk weet één van de schutters de Duitse jager naar beneden te halen.
Radiocommunicatie tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit een Lancaster bommenwerper
De geschiedenis van de luchtvaart was pas nauwelijks 10 jaar oud toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak. De eerste oorlogsvliegtuigen waren niet meer dan verkenningsvliegtuigen. Ze bekeken vijandelijke linies en artilleriebeschietingen. Al snel maakten een ieder gespecialiseerde gevechtsvliegtuigen.
Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog was de rol van militaire vliegtuigen veranderd van die van 'hulpje' voor de grondstrijdkrachten in die van een belangrijke zelfstandige strijdmacht.
Piloten zaten in een 'open' cockpit en droegen zachte, leren jassen, met schapenbont gevoerde laarzen en handschoenen om de kou te weren.
De eerste bommen werden letterlijk over boord gegooid door de piloot. Later werd er een vizier aangebracht op de bommenwerpers, en werden er bommenrekken en afwerpsystemen voor de bommen onder aan de romp gemonteerd. Die werden door de piloot of een ander lid van de bemanning bediend.
Toen ...
En tegenwoordig